De Dietist

Hart- en vaatziekten

Voeding en (een verhoogd risico op) Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn de meest voorkomende ziekten in Nederland. Hieronder vallen onder meer een hartinfarct, angina pectoris, een beroerte, hartfalen en etalagebenen. Cardio Vasculair Risico Management (CVRM) is de naam die we gebruiken voor de aanpak van risicofactoren voor hart- en vaatziekten.
Als risicofactor gelden roken, overgewicht, een hoge bloeddruk (hypertensie), een hoog cholesterolgehalte en diabetes mellitus. Daarnaast speelt erfelijke aanleg een rol.

De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind door een gezonde leefstijl. Gezonde voeding is dan ook één van de belangrijkste factoren waarmee je het verloop van deze ziekten kunt beïnvloeden. Alles wat je eet heeft namelijk effect op je bloeddruk, je cholesterolgehalte en je gewicht.

Rol van de diëtist bij (een verhoogd risico op) Hart- en vaatziekten

Door onze ervaring en voedingskennis weten wij welke dagelijkse voeding past bij jouw ziekte. Je krijgt dan ook een voedingsadvies op maat. We geven je tips om het eten smakelijk te maken met minder zout en minder vet. We helpen je om je bewust te worden wat je wel en niet kunt eten. En natuurlijk stimuleren we jou om meer te bewegen en te stoppen met roken. Zo verklein je de risico’s op hart- en vaatziekten.

Vergoeding

Je hebt bij (een verhoogd risico op) hart- en vaatziekten recht op advies en begeleiding van een professionele diëtist. Dit kan vergoed worden vanuit ketenzorg CVRM. Dit betekent dat wij met diverse zorgverleners zoals de huisarts en praktijkondersteuner samenwerken. Door deze zorg te combineren, worden de beste resultaten behaald.

Vraag jouw huisarts of je in aanmerking komt voor ketenzorg CVRM. Meer informatie over vergoedingen vanuit de ketenzorg vind je bij Tarieven.

Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen?

Bel of mail ons, we helpen ook jou graag.

Bel 085 – 40 111 77