Nieuws over

VOEDING & GEZONDHEID

Consumentenbond: 85% van consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen

Consumentenbond: 85% van consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen

Consumenten vinden misleidende informatie op voedseletiketten een probleem en voelen zich vooral misleid als producten hoge verwachtingen wekken en die vervolgens niet waar maken. Van de respondenten van een onderzoek van de Consumentenbond vindt 85% dat er iets gedaan moet worden aan misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Het onderzoek van de Consumentenbond naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten vond begin 2017 plaats. Hierbij ging speciale aandacht uit naar de informatie die consumenten als misleidend kunnen ervaren.

Het consumentenonderzoek bestond uit een kwalitatief onderzoek onder 24 consumenten en een kwantitatief onderzoek onder 1.005 respondenten van een extern panel en 13.835 leden van het internetpanel van de Consumentenbond. Consumenten kregen voorbeelden en stellingen over informatie op voedseletiketten voorgelegd.

De belangrijkste conclusies:
Consumenten vinden misleidende informatie op voedseletiketten een probleem
Consumenten voelen zich vooral misleid als producten hoge verwachtingen wekken en die vervolgens niet waar maken
Consumenten verschillen in de mate waarin ze zich misleid voelen door informatie op voedseletiketten
85% van de respondenten vindt dat er iets gedaan moet worden aan misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen
Veel consumenten vinden dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en fabrikanten maatregelen moeten nemen tegen misleidende informatie op verpakkingen.

Bron: Consumentenbond

Print Friendly
Deel dit item:

Terug naar het nieuwsoverzicht