Nieuws over

VOEDING & GEZONDHEID

Hoger risico op chronische ziekten bij korte slaapduur

Een slaapduur van minder dan 5 uur per nacht gaat bij 50-plussers gepaard met een hoger risico op het krijgen van één of meer chronische ziekten. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder ruim 10.000 gezonde volwassenen die gedurende 25 jaar zijn gevolgd.

50-plus
De slaapduur is tijdens het onderzoek regelmatig nagevraagd en de onderzoekers hielden ook bij of deelnemers chronische ziekten ontwikkelden. Bijna 8.000 deelnemers waren op de leeftijd van 50 jaar gezond. De kans dat deze deelnemers na hun 50-ste chronische ziekten kregen, bleek verband te houden met hun slaapduur. Zo was het risico op het krijgen van 1 chronische ziekte 20 procent hoger bij een korte slaapduur van minder dan 5 uur, vergeleken met een slaapduur van 7 uur per nacht. Het risico op multimorbiditeit was zelfs 30 procent hoger.

60-plus en 70-plus
Bij 60- en 70-jarigen was het verband tussen een korte slaapduur en een hoger risico op meerdere chronische ziekten nog uitgesprokener. Bij 60-jarigen was het risico op multimorbiditeit 32 procent hoger bij een slaapduur van minder dan 5 uur, vergeleken met 7 uur per nacht. En bij 70-jarigen ging het om een 40 procent hoger risico.

Te lang slapen ongezond?
En hoe zit het met een lange slaapduur? Daar vonden de onderzoekers alleen een verband bij 60- en 70-jarigen, niet bij 50-jarigen. Een slaapduur van minimaal 9 uur per nacht ging bij 60- en 70-jarigen gepaard met een ruim 50 procent hoger risico op multimorbiditeit. Maar de onderzoekers verbinden hier geen conclusies aan, omdat het om een heel kleine groep ging van slechts 122 deelnemers die zo lang slaapt. Bovendien kan hier meespelen dat mensen door de chronische ziekte langer slapen.

Bron: Plos Medicine/Nieuws voor Diëtisten